dinsdag 14 januari 2014

Tutorial Car wallet + knisper/label/beldoekje


Door al de drukte tijdens de feestdagen en de nodige kinderziektes ben ik niet aan bloggen toegekomen. Jullie hebben dus nog heel wat naaisels tegoed! 

Voor Kerst had ik me voorgenomen om een klein cadeautje zelf te maken voor mijn twee jongens en hun neefje. 

Voor mijn kleinste schat (4 maand oud ondertussen al!) maakte ik een speeldoekje. Een deksel van een tupperwarepotje diende als sjabloon, twee katoentjes knippen, labeltjes ertussen, stukje knisperinpakpapier en een paar belletjes uit de Hema ertussen en dichtstikken maar! 



Zoiets simpels, maar hij beleefde er al zoveel plezier aan!

Voor de twee andere jongens (bijna 1 en bijna 2 (ze verjaren op dezelfde dag!)) zocht ik iets anders. Wie een beetje thuis is op Pinterest en in blogland zag zeker al de 'car wallet' passeren.


Een eenvoudig etuitje waar kinderen hun auto's in opbergen. En terwijl ik toch bezig was... een kleine tutorial! Het idee komt van een Engelse blog (ik ben de link even kwijt), maar aangezien inches niet iedereens vrienden zijn, trakteer ik jullie voor het nieuwe jaar op een Nederlandse uitleg! ;-)

HERE WE GO!

BENODIGDHEDEN:
- Katoen
1x 40x23cm
1x 12x23cm
1x 16x32cm
- twee velletjes vilt (groen en zwart in mijn geval)
- stukje velcro
- stukje vlieseline van ongeveer 15x31cm (steekt niet zo nauw...)

STAP 1
Neem het 16x32cm stuk en vouw in de lengte samen met de goede kanten op elkaar. Speld vast en stik aan twee zijden (de lange en een korte) dicht op halve cm. 




Keer de boel om langs de open zijde.
 

Plooi de onafgewerkte rand naar binnen (zoals een zoom).


 En stik de volledige rand door.



STAP 2
Strijk aan de slechte kant van het 12x23cm stuk katoen de vlieseline. (Ik deed dat pas later, maar eigenlijk is het handiger als je het hier al doet. Op de foto's hieronder zie je dus nog geen vlieseline...)
Neem het groene vel vilt en het 12x23cm stuk katoen. Speld vast met de goede kanten op elkaar en stik de onderkant op een halve cm.





Aan de goede kanten ziet het er dan zo uit:

STAP 3
Knip uit het zwarte vel een 'circuitbaan'. Ik deed dat op de volgende manier: Plooi het zwarte vel in vier en knip in de 'gesloten' hoek een halve cirkel uit. Zodanig dat als je het vel terug opent, er een rond/ovaal gat in je vel zit. Plooi het dan terug in vier en knip ook de 'open' bovenhoek gerond af. Zo krijg je een ovalen circuit waar de auto's op kunnen rijden. Je kunt het ook gewoon op het gevoel knippen. :-)
 
Speld de baan op het groene vel en naai met een heel kleine zigzagsteek dicht (of een borduursteek als je machine dat heeft). Je kunt het formaat van je circuitbaan nog altijd wat aanpassen. Dan krijg je het resultaat zoals hieronder op de foto te zien is. 




Stik nu de naad nog even door op een paar millimeter.


STAP 4
Zoek nu uit waar je de velcro wil. Ik plaatste het zachte stukje op de circuitbaan op anderhalve cm van de bovenkant en het harde stukje op het 40x23cm stuk op 15cm van de bodem. 




STAP 5
Speld nu het grote stuk katoen en het andere stuk met de vilt met de goede kanten op elkaar en stik op een halve cm dicht. Laat wel een keergat onderaan. 



Keer door het keergat en stik nog eens volledig door dicht tegen de rand. 
(zie rode stiksel)
 

STAP 6
Neem nu het stuk katoen uit STAP 1 er terug bij. 
Speld het stuk vast zoals hieronder op de foto.



Het stuk katoen is langer dan de wallet zelf omdat er nog ruimte gemaakt moet worden voor de vakjes. Je begint dus het best links te spelden, zodat de zijden gelijk liggen links en onderaan. Dan speld je de rechtse kant vast, zodat de rechtse zijden ook gelijk liggen. En dan maak je 'boogjes' in je katoen op vaste afstanden door speldjes te steken waar je een stiksel wilt aanbrengen straks. Ik wil graag vier vakjes, dus moet ik 3x een stiksel voorzien. (Je hoeft hier niet te panikeren dat niet elk vakje exact hetzelfde is, want autootjes zijn ook absoluut niet hetzelfde. Er is zeker plaats genoeg voor de auto's!)
 


Dan stik je op de drie vastgelegde verticale lijnen naar beneden door. Bovenaan stik je best een paar keer op en neer zodat het stevig genoeg is voor wilde kinderhandjes die de auto's er snel in en uit trekken. 



STAP 7 (en ook de laatste en misschien wel 'moeilijkste' stap)
Nu moeten de zijkanten en de onderkant van de 'garagevakjes' nog gestikt worden. Aangezien je precies met een stofoverschot zit onderaan bij elk vakje, moet je dat wat samenplooien en zo vastspelden. Ik geef je één tip: dat vastspelden is niet makkelijk en dus kun je het eigenlijk beter op gevoel wat samenduwen. Je begint bijvoorbeeld met eerst de linkerzijde dicht te stikken, dan de onderkant en dan de rechterzijde. Of je het doet het zoals ik het deed, ik stikte eerste de linkerzijde van boven naar beneden dicht, dan de rechterzijde en als laatste de onderzijde. Ik vond het zo veel makkelijker werken om die plooitjes te verkrijgen.



Voilà, het enige wat je dan nog moet doen is autootjes in de garages steken, toeplooien en inpakken! Heel handig als je snel ergens naartoe moet met je kleine man en wat speelgoed wil meenemen. (Denk aan wachtzalen, autoritjes...) Neemt amper plaats in! 





Hopelijk zijn jullie er iets mee! Als er nog vragen zijn, stel ze gerust! ;-)

Als je zelf een exemplaar gemaakt heb, hoor ik het graag! De kindjes waren er alvast heel blij mee hier! 

Veel liefs

Skunkamamsie

5 opmerkingen:

  1. Ik ga hem alvast pinnen. Ik zou er nog twee lintje instikken, dan kan je het nog toebinden ook! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan!

      Hoe bedoel je juist met die lintjes? De velcro sluit hem toch? Of bedoel je hem nog eens in de breedte toebinden? :-) Ik begrijp het duidelijk niet goed...

      Verwijderen
  2. Komt bij op het to-do-lijstje! Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat moet ik maken, voor mijn autofreak, thanks

    BeantwoordenVerwijderen