zondag 15 december 2013

Tutorial "van T-shirt naar slab met mouwen"

Zoals alle mama's van kleine schattige peuters en kleuters ben ik grote fan van de slab met mouwen van Koeka. Zo'n slab kost 14,99euro en met twee kleintjes in huis nu wordt dat een dure bedoening. Dussss, proberen we ze zelf te maken!

In het kader van de recykleerweek van boomie heb ik enkele weken geleden mijn kleerkast grondig uitgemest. Veel T-shirts werden verknipt om als boordstof te gebruiken en enkele leukerds werden aan de kant gehouden voor deze slabben. De T-shirts zijn allemaal van manlief, maar toch wat aan de versleten kant. Ideaal slabmateriaal dus! :-)




Hoe begin je er nu aan? 

1) Leg een gekochte slab met mouwen op je T-shirt, teken over en knip uit door de twee T-shirtlagen (voor- en achterzijde). Dit hoeft helemaal niet te precies te gebeuren. (aangezien ik het knipwerk al enkele weken geleden deed, heb ik hier geen foto van...)

2) De achterzijde van je slab hoeft niet zo lang te zijn als de voorzijde, dus knipte ik die enkele centimeters onder de oksels recht af.

3) Leg het T-shirt op een oude/gekochte handdoek. Leg de mouwtjes naar binnen en knip vervolgens de vorm uit de handdoek.



! Aan de hals knip je ongeveer de vorm van de voorkant van je T-shirt.
 

4) Leg de handdoek op het T-shirt met de goede kanten op elkaar en speld van oksel naar oksel vast.


5) Stik van oksel naar oksel op persvoetbreedte. 
 

 6) Keer om en dan ziet de slab er al zo uit:


7) Leg de slab nu met de handdoekzijde naar boven en speld de schoudernaden zo netjes mogelijk. De halsnaad kun je ook spelden, maar ik vond dat niet echt nodig.
 

8) Stik zo netjes mogelijk op de bestaande naad. Als het niet zo netjes lukt, is dat niet zo erg, het is maar een slab uiteindelijk. ;-)
 

Zo ziet het stiksel er bij mij uit:
 

9) Leg de mouwen met de goede zijden op elkaar en stik vast op persvoetbreedte tot aan de oksel.
 

10) Dan rest ons nog juist de achterzijde van de slab. Plooi de rand een cm naar binnen en speld vast.



11) Stik van oksel naar oksel dicht en ...
 

Klaar is die slab met mouwen! 
 

Wie wil kan de rand nog doorstikken, maar ik had er even geen zin in :-) Misschien doe ik het later nog wel...
 

Als er nog vragen zijn, shoot!

Hopelijk heb je er wat aan!

Als je zelf ook aan de slag zou gaan, zie ik graag het resultaat van al die slabbetjes. Het is echt snel gefikst, op anderhalf uur had ik 4 exemplaren!

Veel liefs

Skunkamamsie

P.S. Het aantal volgers is een feit, ik ben volop bezig met het verzamelen van alle naampjes en deze week gaat het stofje nog op de post! :-) Joepie!


2 opmerkingen:

  1. Dank voor de duidelijke uitleg! Wij verbruiken hier duizenden slabbetjes in de week dus een paar extra kan nooit kwaad. Ik maak zelf altijd een ander model maar deze is erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen